Lektury inaczej
Nieodłącznym elementem nauki języka polskiego jest opracowywanie lektur szkolnych. Często bywa to nudne, nieatrakcyjne dla dzieci, przez co młodzi zniechęcają się do czytania książek. Nasza szkoła stawia na aktywizację uczniów oraz naukę poprzez działanie. Takim przykładem są nasze ostatnie lekcje:
– Klasa V podczas omawiania utworu Henryka Sienkiewicza pt. „W pustyni i w puszczy” miała za zadanie przygotować makietę, która przedstawiać będzie trasę podróży Stasia i Nel. Było to zadanie wymagające dużej wiedzy na temat lektury, dlatego wykonanie prac poprzedzało opracowanie drogi wędrówki bohaterów. Następnie uczniowie przeszli do tworzenia projektów, w których starali się zawrzeć najważniejsze punkty tej niezwykłej przygody oraz oddać charakter Afryki (m.in. florę oraz faunę). Był to świetny sposób na połączenie wiedzy z biologii, geografii, techniki oraz języka polskiego, a więc włączenie nauczania interdyscyplinarnego. Nasza przygoda trwała aż cztery lekcje, ale nikt nie ma poczucia, że był to czas stracony.
– Klasa VI miała okazję przenieść się w magiczny świat krainy Nangijali wraz bohaterami utworu pt. „Bracia Lwie Serce”. Zadaniem uczniów było wykonanie makiety przedstawiającej ich wyobrażenie na temat tego fantastycznego miejsca. Na początku w oparciu o lekturę szukaliśmy wskazówek, które pozwoliłyby ustalić nam kluczowe elementy tego miejsca. Reszta zależała od inwencji twórczej oraz wyobraźni uczniów. Dzięki połączeniu wiedzy i wyobraźni powstały niezwykle oryginalne projekty.
Prace obu klas można podziwiać na szkolnym korytarzu. Serdecznie zapraszamy!
J. Chuda