Pierwszy rok studiów za nami…

17 czerwca, 2019

 

 

 

 

 

Przez siedem sobót, raz w miesiącu, od listopada, z podekscytowaniem oczekiwaliśmy na autokar z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, który następnie wiózł uczniów naszej szkoły na zajęcia na Uczelnię. Pod opieką p. Iwony Dostatniej i p. Pauliny Grzybek uczniowie klas piątej i szóstej uczestniczyli w ramach Uniwersytetu Młodych Przyrodników w unijnym projekcie „Zostań młodym inżynierem środowiska”. Zajęcia prowadzili pracownicy naukowi Uniwersytetu oraz Akademii Edu-Pasja.

Podczas zajęć, w prawdziwych laboratoriach naukowych, dowiedzieliśmy się wielu interesujących rzeczy, wykonywaliśmy mnóstwo doświadczeń, pracowaliśmy jak prawdziwi naukowcy. Mieliśmy białe kitle, ochronne okulary i rękawiczki, używaliśmy prawdziwego sprzętu laboratoryjnego.

W cyklu „Czary z wody” dowiedzieliśmy się na czym polega kawitacja, co to jest efekt Coandy, jak zmusić rodzynki do pływania a następnie do nurkowania, jak uruchomić windę wodną i zmusić pieprz do ucieczki. Sprawdzaliśmy co pływa a co tonie, wywoływaliśmy lawę w butelce, badaliśmy odczyn płynów za pomocą … kapusty. Świetnie się bawiąc badaliśmy ciecz nieniutonowską i obserwowaliśmy wędrówkę wody ze szklanki do szklanki. Bez niczyjej pomocy. Nawet nie wiedzieliśmy, że woda tak potrafi. Na koniec wykonywaliśmy kolorowe i słodkie obrazy wodne.

Woda zafascynowała nas niesamowicie. Tym bardziej, że w kolejnym cyklu zastanawialiśmy się „Czy wiemy, co pijemy?”. Przy pomocy wirówek, fotometrów, specjalistycznych odczynników badaliśmy alkaliczność wody, zawartość azotanów i fosforu reaktywnego, konduktywność. Poznaliśmy dwie metody określania pH wody. A przede wszystkim wiemy, co wpływa na stan i zanieczyszczenie naszej wody.

Badając właściwości gleby i wody poznaliśmy bioindykatory, substancje toksyczne i stresujące, dowiedzieliśmy się na czym polega adaptacja organizmów i jak reagują glony na światło.

Przy pomocy mikroskopów zgłębialiśmy również mikro świat grzybów. Wiemy już jak wygląda grzybnia, jak niebezpieczne są grzyby pleśniowe, czym się żywią saprofity, gdzie można znaleźć grzyby. No i w ogóle, że świat grzybów to świat niesamowicie różnorodny i ciekawy.

Dzięki zajęciom na Uniwersytecie jesteśmy także specjalistami od torfu. Wiemy czym różni się torf od torfowiska, jak rozpoznać torfowisko wysokie, średnie i niskie. Mogliśmy także oglądać organizmy tworzące torf wykonując własnoręcznie preparaty mikroskopowe.

Dowiedzieliśmy się też zaskakującej rzeczy: beton – sztuczny kamień – to nie to samo co cement! Historia tych dwóch substancji okazała się bardzo interesująca. Nauczyliśmy się klasyfikować beton, określać jego wady i zalety. Przygotowywaliśmy próbki betonu, wykonywaliśmy betonowe odlewy oraz sprawdzaliśmy wytrzymałość wykonanych odlewów. Wielu z nas podstawy zawodu budowlanego ma już w „małym palcu” – nikt nas nie zagnie na zagęszczaniu, spoiwach, matrycach i chemicznych domieszkach.

Młody inżynier środowiska musi umieć orientować się w terenie. Dlatego też w kolejnym cyklu zajęć poznaliśmy różę wiatrów, dowiedzieliśmy się jak za jej pomocą wyznaczać kierunki świata i jak w tym może pomóc nam kompas oraz co to jest orientowanie mapy. Nauczyliśmy się także „słuchać” tego, co mówi nam przyroda i jak korzystać z jej wskazówek. Wyznaczanie kierunków geograficznych przy pomocy zegarka i słońca, przy pomocy mchu i mrowiska, przy pomocy gwiazd i samotnych drzew, przy pomocy kamieni i pni po ściętych drzewach nie stanowią już dla nas żadnej tajemnicy. Nauczyliśmy się też korzystać z mapy. Wiemy, jak odróżnić mapę od szkicu i planu, jakie elementy musi posiadać mapa, jak na mapie obliczyć rzeczywistą odległość za pomocą skali liniowej, liczbowej i mianowanej. Tylko z matematyki trzeba się nieco podciągnąć.

A w ramach rozwijania umiejętności miękkich dowiedzieliśmy się jak rozpoznać własne zdolności i jak mogą nam one pomóc w uczeniu się, na czym polega „nauka uczenia się „ i co to jest kreatywność, jak poszukiwać motywacji i celów, jak wyznaczać sobie cele i jak opracować sobie swoją własną i indywidualną mapę życia. No i jakie emocje nami kierują oraz jak je rozpoznawać i kontrolować.

A od września ruszamy z kolejnymi cyklami zajęć. Czeka nas kolejny rok fascynującej pracy.

I. Dostatnia

20181117_103128 20181117_103316 20181117_104747 20181117_104829 20190406_123554 20190406_123628 20190406_123653 20190406_123705 20190406_124026 20190406_124103 20190406_124132 20190406_124203