Koncepcja rozwoju
Koncepcja rozwoju Publicznej Szkoły Podstawowej
w Ziminie w latach 2013 – 2018
Koncepcja rozwoju szkoły została opracowana w oparciu o:
- Konstytucję RP
- Ustawę o systemie oświaty z 7.IX.1991r. ( Dz. U. z 2004 nr 256 poz. 2572 z p. zm.).
- Kartę Nauczyciela z 26.I.1982 r. (Dz. U. z 2006 nr 97 poz. 674 z p. zm.).
- Konwencję praw dziecka z 20 listopada 1989 r.
- Statut Publicznej Szkoły Podstawowej w Ziminie
- Programu wychowawczego PSP w Ziminie
- Programu profilaktycznemu PSP w Ziminie
- 5 letniej koncepcji pracy przedstawionej przez dyrektora szkoły
Wizja szkoły
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ziminie jest miejscem, w którym proces uczenia stanowi radosne przeżycie zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Stara się odkryć możliwości każdego ucznia, dąży do jego rozwoju. Stawia na wszechstronne kompetencje, aktywność i samodzielność. Umożliwia uczniom odkrywanie świata w sposób niekonwencjonalny, wieloaspektowy i twórczy, poprzez funkcjonowanie programów autorskich, indywidualne podejście do każdego dziecka oraz przyjazną atmosferę opartą na wzajemnej akceptacji.
Jest znana w środowisku jako placówka gwarantująca jakość usług edukacyjnych na dobrym poziomie.
Absolwent po ukończeniu klasy VI osiąga następujące efekty:
W poznawczym obszarze rozwoju:
- Stosuje w praktyce zdobytą przez siebie wiedzę i umiejętności,
- Jest komunikatywny, zna swoje zdolności, potrzeby, wyraża aktywność
w dążeniu do celów bliskich i odległych, - Jest przygotowany do następnego etapu nauki.
W społecznym obszarze rozwoju:
- Zna, tworzy i stosuje normy społeczne,
- Jest partnerem we wspólnej pracy,
- Potrafi zadbać o dobro indywidualne i społeczności którą reprezentuje.
W emocjonalnym obszarze rozwoju:
- Przeżywa, rozpoznaje i rozumie emocje, uczucia własne oraz innych osób,
- Wykorzystuje przeżycia i doświadczenia emocjonalne do pracy nad własnym charakterem,
- W relacjach społecznych kieruje się zrozumieniem i empatią.
W fizycznym obszarze rozwoju:
- Dba o zdrowie i sprawność fizyczną,
- Bezpiecznie organizuje swą naukę i wypoczynek,
- Rozpoznaje zagrożenia wywołujące chorobę lub regres w rozwoju fizycznym.
Charakterystyka szkoły
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ziminie położona jest pośrodku wsi Zimin w gminie Kleszczewo. To charakterystyczny budynek lat sześćdziesiątych stopniowo modernizowany i remontowany. Do terenów podległych szkole należą: boisko ze sztuczną nawierzchnią, boisko do koszykówki, plac parkowy z alejkami od frontu z placem zabaw oraz boisko piłkarskie z placem parkowym z tyłu budynku. Budynek szkolny otoczony jest zielenią niskich krzewów i trawników oraz drzew. Szkoła jest placówką o ciekawej historii swojego funkcjonowania, obecnie w 6 oddziałach uczy się 69 uczniów. Posiadamy dwa oddziały przedszkolne z 33 dziećmi.
W szkole posiadamy biblioteką, pracownię informatyczną, salę multimedialną, salę gimnastyczną utworzoną z dwóch sal lekcyjnych.
W szkole pracuje 19 nauczycieli. Na terenie szkoły dobrze funkcjonuje rada rodziców, wspierając dyrekcję i grono pedagogiczne. Uczniowie posiadają swoją reprezentację w postaci samorządu uczniowskiego.
Szkoła to ważny etap w życiu każdego człowieka, stanowi naturalne tło dorastania i jego rozwoju.
Misja szkoły
Misją Publicznej Szkoły w Ziminie jest:
- rozpoznawanie indywidualnych możliwości wszystkich uczniów oraz takie ich wsparcie, by każdy z absolwentów mógł odnieść sukces. Ponadto chcielibyśmy, aby zdobyta przez uczniów wiedza i umiejętności dały im dobre podstawy do dalszego kształcenia na poziomie gimnazjalnym;
- wykorzystanie technologii komputerowej i znajomości języków obcych jako istotnych elementów współczesnego wykształcenia;
- tworzenie bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych, aby szkoła była ciekawym miejscem dla uczniów i umożliwiała rozwijanie zainteresowań;
- współpraca z rodzicami, silne powiązanie placówki ze środowiskiem lokalnym umożliwi dokonanie korzystnych zmian;
- rozwijanie bazy dydaktycznej, tworzenie miejsc autentycznej pracy twórczej dla uczniów i nauczycieli.
Dydaktyka
Podnoszenie jakości kształcenia i efektów kształcenia
- Unowocześnianie procesu dydaktycznego przez dobrze przygotowaną, twórczą i kompetentną kadrę nauczycielską,
- podnoszącą umiejętności w różnych formach dokształcania i doskonalenia;
- Uwzględnienie specyfiki i potrzeb szkoły w programach nauczania dopuszczonych przez MEN i tworzeniu autorskich programów edukacyjnych;
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb ucznia i ich wspieranie z wykorzystaniem różnych form działania;
- Podnoszenie efektywności kształcenia uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi poprzez tworzenie i monitorowanie
- indywidualnych ścieżek edukacyjnych lub edukacyjno-terapeutycznych;
- Diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów na różnych etapach kształcenia;
- Rozszerzenie oferty edukacyjnej: rytmika dla sześciolatków, gimnastyka korekcyjna dla klas 1-3, wprowadzenie drugiego języka obcego w klasach 4-6;
- Bogata oferta zajęć pozalekcyjnych uwzględniająca potrzeby, zainteresowania i talenty uczniów (m. in. Chór lub orkiestra pod kierunkiem muzyka).
- Aktywny udział uczniów w konkursach przedmiotowych w szkole, na terenie gminy, powiatu i województwa;
- Utworzenie Klubu Młodego Europejczyka. Nawiązanie współpracy ze szkołami z innych krajów;
- Realizacja projektów edukacyjnych promujących bezpieczeństwo i zdrowy styl życia.
Wychowanie
Nasilenie działań wychowawczych i opiekuńczych szkoły
- Kształtowanie dobrej atmosfery w szkole przez pozytywne podejście do ucznia, partnerską współpracę z rodzicami, wysokie wymagania i świadome kierownictwo;
- Tworzenie środowiska, w którym obowiązują jasne, jednoznaczne obowiązki i prawa;
- Realizacja programów adaptacyjnych w trakcie wszystkich etapów kształcenia;
- Rozwój samorządności uczniowskiej, z wykorzystaniem wolontariatu i udziału w regionalnych i ogólnopolskich akcjach charytatywnych;
- Kultywowanie ceremoniału i tradycji szkoły;
- Cykliczne spotkania z ludźmi sukcesu;
- Integracja społeczności szkolnej przez sport;
- Rozwijanie uczniowskich zdolności, zainteresowań, predyspozycji i talentów, budowanie poczucia własnej wartości ucznia i satysfakcji z osiągniętych efektów;
- Wdrożenie wewnętrznego pomiaru niebezpieczeństw i działania zmierzające do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa ucznia;
- W miarę możliwości organizowanie pomocy materialnej, dożywiania i zakupu podręczników dla uczniów z rodzin najuboższych.
Promocja szkoły i współpraca ze środowiskiem
- Budowa i rozbudowywanie strony internetowej dostosowanej do potrzeb szkoły;
- Wykonywanie kompleksu działań mających na celu uzyskanie zaufania środowiska do szkoły i stwarzanie atrakcyjnego wizerunku szkoły w Ziminie;
- Systematyczne przekazywanie do mediów informacji z życia szkoły;
- Organizowanie konkursów wiedzy, artystycznych i sportowych, wystawy prac uczniów na poziomie gminy, powiatu i województwa;
- Promowanie sukcesów uczniów na stronie internetowej szkoły, gazetce ściennej, na zebraniach rodziców i w mediach;
- Organizowanie imprez środowiskowych (festyny, pikniki, olimpiady) celem promocji szkoły i integracji najbliższego środowiska;
- Informowanie rodziców w różnej formie o zbliżających się szkolnych imprezach uroczystościach;
- Zapraszanie do udziału w szkolnych uroczystościach władz samorządowych, przedstawicieli władz oświatowych, radnych, osób związanych z oświatą, sponsorów i przyjaciół szkoły;
- Udział szkoły w projektach edukacyjnych;
- Nawiązanie współpracy z ośrodkami sportowymi, kulturalnymi i społecznymi.
Zarządzanie i organizacja
- Delegowanie uprawnień i odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań członkom rady pedagogicznej, stosownie do posiadanych przez nich predyspozycji i kompetencji;
- Planowanie i ewaluacja, jako ciągły proces doskonalenia jakości pracy szkoły;
- Zaangażowanie wszystkich pracowników szkoły w realizację wspólnych zadań. Właściwa organizacja pracy wynikająca z dobrej atmosferyi poczucia pełnienia ważnej roli. Integracja pracowników szkoły;
- Inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych, organizacyjnych. Wspieranie inicjatyw;
- Sprawne funkcjonowanie zespołu nauczycielskiego;
- Połączenie programu rozwoju szkoły z planami rozwoju nauczyciela;
- Sprawnie zgodnie z obowiązującym prawem i ustalonym budżetem, prowadzona polityka finansowa. Korzystanie z innych źródeł finansowania: wynajem sal lekcyjnych, obiektów sportowych. Realizowanie projektów funduszy strukturalnych;
- Dbałość o estetykę i wystrój szkoły, przyjazna uczniom aranżacja wnętrz, modernizacja budynku i terenu wokół szkoły;
- Doprecyzowanie regulaminów i procedur szkolnych, zgodnie ze zmieniającym się prawem;
- Tworzenie skutecznego i zintegrowanego systemu komunikacji U-N-R ( uczeń- nauczyciel-rodzic).