Koncepcja rozwoju

Koncepcja rozwoju Publicznej Szkoły Podstawowej
w Ziminie w latach 2013 – 2018

Koncepcja rozwoju szkoły została opracowana w oparciu o:

  1. Konstytucję RP
  2. Ustawę o systemie oświaty z 7.IX.1991r. ( Dz. U. z 2004 nr 256 poz. 2572 z p. zm.).
  3. Kartę Nauczyciela z 26.I.1982 r. (Dz. U. z 2006 nr 97 poz. 674 z p. zm.).
  4. Konwencję praw dziecka z 20 listopada 1989 r.
  5. Statut Publicznej Szkoły Podstawowej w Ziminie
  6. Programu wychowawczego PSP w Ziminie
  7. Programu profilaktycznemu PSP w Ziminie
  8. 5 letniej koncepcji pracy przedstawionej przez dyrektora szkoły


Wizja szkoły

Publiczna Szkoła Podstawowa w Ziminie jest miejscem, w którym proces uczenia stanowi radosne przeżycie zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Stara się odkryć możliwości każdego ucznia, dąży do jego rozwoju. Stawia na wszechstronne kompetencje, aktywność i samodzielność. Umożliwia uczniom odkrywanie świata w sposób niekonwencjonalny, wieloaspektowy i twórczy, poprzez funkcjonowanie programów autorskich, indywidualne podejście do każdego dziecka oraz przyjazną atmosferę opartą na wzajemnej akceptacji.

Jest znana w środowisku jako placówka gwarantująca jakość usług edukacyjnych na dobrym  poziomie.

Absolwent po ukończeniu klasy VI osiąga następujące efekty: 

W poznawczym obszarze rozwoju:

  • Stosuje w praktyce zdobytą przez siebie wiedzę i umiejętności,
  • Jest komunikatywny, zna swoje zdolności, potrzeby, wyraża aktywność
    w dążeniu do celów bliskich i odległych,
  • Jest przygotowany do następnego etapu nauki.

W społecznym obszarze rozwoju:

  • Zna, tworzy i stosuje normy społeczne,
  • Jest partnerem we wspólnej pracy,
  • Potrafi zadbać o dobro indywidualne i społeczności którą reprezentuje.

W emocjonalnym obszarze rozwoju:

  • Przeżywa, rozpoznaje i rozumie emocje, uczucia własne oraz innych osób,
  • Wykorzystuje przeżycia i doświadczenia emocjonalne do pracy nad własnym charakterem,
  • W relacjach społecznych kieruje się zrozumieniem i empatią.

W fizycznym obszarze rozwoju:

  • Dba o zdrowie i sprawność fizyczną,
  • Bezpiecznie organizuje swą naukę i wypoczynek,
  • Rozpoznaje zagrożenia wywołujące chorobę lub regres w rozwoju fizycznym.

Charakterystyka szkoły

Publiczna Szkoła Podstawowa w Ziminie położona jest pośrodku wsi Zimin w gminie Kleszczewo. To charakterystyczny budynek lat sześćdziesiątych stopniowo modernizowany i remontowany. Do terenów podległych szkole należą: boisko ze sztuczną nawierzchnią, boisko do koszykówki, plac parkowy z alejkami od frontu z placem zabaw oraz boisko piłkarskie z placem parkowym z tyłu budynku. Budynek szkolny otoczony jest zielenią niskich krzewów i trawników oraz drzew. Szkoła jest placówką o ciekawej historii swojego funkcjonowania, obecnie w 6 oddziałach uczy się 69 uczniów. Posiadamy dwa oddziały przedszkolne z 33 dziećmi.

W szkole posiadamy biblioteką, pracownię informatyczną, salę multimedialną, salę gimnastyczną utworzoną z dwóch sal lekcyjnych.

W szkole pracuje 19 nauczycieli.  Na terenie szkoły dobrze funkcjonuje rada rodziców, wspierając dyrekcję i grono pedagogiczne. Uczniowie posiadają swoją reprezentację w postaci samorządu uczniowskiego.

Szkoła to ważny etap w życiu każdego człowieka, stanowi naturalne tło dorastania i jego rozwoju.

Misja szkoły

Misją Publicznej Szkoły w Ziminie jest:

  • rozpoznawanie indywidualnych możliwości wszystkich uczniów oraz takie ich wsparcie, by każdy z absolwentów mógł odnieść sukces.  Ponadto chcielibyśmy, aby zdobyta przez uczniów wiedza i umiejętności dały im dobre podstawy do dalszego kształcenia na poziomie gimnazjalnym;
  • wykorzystanie technologii komputerowej i znajomości języków obcych jako istotnych elementów współczesnego wykształcenia;
  • tworzenie bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych, aby szkoła była ciekawym miejscem dla uczniów i umożliwiała rozwijanie zainteresowań;
  • współpraca z rodzicami, silne powiązanie placówki ze środowiskiem lokalnym umożliwi dokonanie korzystnych zmian;
  • rozwijanie bazy dydaktycznej, tworzenie miejsc autentycznej pracy twórczej dla uczniów i nauczycieli.


Dydaktyka

Podnoszenie jakości kształcenia i efektów kształcenia

  1. Unowocześnianie procesu dydaktycznego przez dobrze przygotowaną, twórczą i kompetentną kadrę nauczycielską,
  2. podnoszącą umiejętności w różnych formach dokształcania i doskonalenia;
  3. Uwzględnienie specyfiki i potrzeb szkoły w programach nauczania dopuszczonych przez MEN i tworzeniu autorskich programów edukacyjnych;
  4. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb ucznia i ich wspieranie z wykorzystaniem różnych form działania;
  5. Podnoszenie efektywności kształcenia uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi poprzez tworzenie i monitorowanie
  6. indywidualnych ścieżek edukacyjnych lub edukacyjno-terapeutycznych;
  7. Diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów na różnych etapach kształcenia;
  8. Rozszerzenie oferty edukacyjnej: rytmika dla sześciolatków, gimnastyka korekcyjna dla klas 1-3, wprowadzenie drugiego języka obcego w klasach 4-6;
  9. Bogata oferta zajęć pozalekcyjnych uwzględniająca potrzeby, zainteresowania i talenty uczniów (m. in. Chór lub orkiestra pod kierunkiem muzyka).
  10. Aktywny udział uczniów w konkursach przedmiotowych w szkole, na terenie gminy, powiatu i województwa;
  11. Utworzenie Klubu Młodego Europejczyka. Nawiązanie współpracy ze szkołami z innych krajów;
  12. Realizacja projektów edukacyjnych promujących bezpieczeństwo i zdrowy styl życia.


Wychowanie

Nasilenie działań wychowawczych i opiekuńczych szkoły

  1. Kształtowanie dobrej atmosfery w szkole przez pozytywne podejście do ucznia, partnerską współpracę z rodzicami, wysokie wymagania i świadome kierownictwo;
  2. Tworzenie środowiska, w którym obowiązują jasne, jednoznaczne obowiązki i prawa;
  3. Realizacja programów adaptacyjnych w trakcie wszystkich etapów kształcenia;
  4. Rozwój samorządności uczniowskiej, z wykorzystaniem wolontariatu i udziału w regionalnych i ogólnopolskich akcjach charytatywnych;
  5. Kultywowanie ceremoniału i tradycji szkoły;
  6. Cykliczne spotkania z ludźmi sukcesu;
  7. Integracja społeczności szkolnej przez sport;
  8. Rozwijanie uczniowskich zdolności, zainteresowań, predyspozycji i talentów, budowanie poczucia własnej wartości ucznia i satysfakcji z osiągniętych efektów;
  9. Wdrożenie wewnętrznego pomiaru niebezpieczeństw i działania zmierzające do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa ucznia;
  10. W miarę możliwości organizowanie pomocy materialnej, dożywiania i zakupu podręczników dla uczniów z rodzin najuboższych.

Promocja szkoły i współpraca ze środowiskiem

  1. Budowa i rozbudowywanie strony internetowej dostosowanej do potrzeb szkoły;
  2. Wykonywanie kompleksu działań mających na celu uzyskanie zaufania środowiska do szkoły i stwarzanie atrakcyjnego wizerunku szkoły w Ziminie;
  3. Systematyczne przekazywanie do mediów informacji z życia szkoły;
  4. Organizowanie konkursów wiedzy, artystycznych i sportowych, wystawy prac uczniów na poziomie gminy, powiatu i województwa;
  5. Promowanie sukcesów uczniów na stronie internetowej szkoły, gazetce ściennej, na zebraniach rodziców i w mediach;
  6. Organizowanie imprez środowiskowych (festyny, pikniki, olimpiady) celem promocji szkoły i integracji najbliższego środowiska;
  7. Informowanie rodziców w różnej formie o zbliżających się szkolnych imprezach uroczystościach;
  8. Zapraszanie do udziału w szkolnych uroczystościach władz samorządowych, przedstawicieli władz oświatowych, radnych, osób związanych z oświatą, sponsorów i przyjaciół szkoły;
  9. Udział szkoły w projektach edukacyjnych;
  10. Nawiązanie współpracy z ośrodkami sportowymi, kulturalnymi i społecznymi.


Zarządzanie i organizacja

  1. Delegowanie uprawnień i odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań członkom rady pedagogicznej, stosownie do posiadanych przez nich predyspozycji i kompetencji;
  2. Planowanie i ewaluacja, jako ciągły proces doskonalenia jakości pracy szkoły;
  3. Zaangażowanie wszystkich pracowników szkoły w realizację wspólnych zadań. Właściwa organizacja pracy wynikająca z dobrej atmosferyi poczucia pełnienia ważnej roli. Integracja pracowników szkoły;
  4. Inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych, organizacyjnych. Wspieranie inicjatyw;
  5. Sprawne funkcjonowanie zespołu nauczycielskiego;
  6. Połączenie programu rozwoju szkoły z planami rozwoju nauczyciela;
  7. Sprawnie zgodnie z obowiązującym prawem i ustalonym budżetem, prowadzona polityka finansowa. Korzystanie z innych źródeł finansowania: wynajem sal lekcyjnych, obiektów sportowych. Realizowanie projektów funduszy strukturalnych;
  8. Dbałość o estetykę i wystrój szkoły, przyjazna uczniom aranżacja wnętrz, modernizacja budynku i terenu wokół szkoły;
  9. Doprecyzowanie regulaminów i procedur szkolnych, zgodnie ze zmieniającym się prawem;
  10. Tworzenie skutecznego i zintegrowanego systemu komunikacji U-N-R ( uczeń- nauczyciel-rodzic).