Wizyta wójta gminy Kleszczewo – Sz. P. Bogdana Kemnitza w naszej szkole

W dn. 30 kwietnia 2015 r. w Publicznej Szkole Podstawowej w Ziminie odbyło się podsumowanie ogólnopolskiego projektu edukacyjnego, w którym wzięliśmy udział po raz pierwszy. Celem głównym spotkania było zapoznanie uczestników i zaproszonych gości z różnorodną i bogatą tematyką historyczną naszej gminy…
Uczniowie koła humanistycznego odszukali ciekawe zabytki, poznali ich historię i zaopiekowali się jednym z nich-cmentarzem w Krerowie. Poprzez realizację tego projektu rozwijamy u uczniów myślenie historyczne, zwłaszcza zdolności do globalnego ujmowania zjawisk politycznych, społecznych i kulturalnych, kształtowanie szacunku wobec dorobku przeszłych pokoleń wraz z potrzebą ochrony tradycji. Ponadto:
• zachęcamy do zdobywania wiedzy historycznej, ze szczególnym uwzględnieniem własnego regionu,
• kształtujemy umiejętności samodzielnej oceny wydarzeń historycznych,
• doskonalimy umiejętności odczytywania interpretacji i analizy różnego typu źródeł historycznych,
• kształcimy umiejętności poszukiwania informacji z różnych źródeł, umiejętność właściwej selekcji i wykorzystania ich w pracy,
• rozwijamy wiedzy o historii i kulturze własnego regionu, zainteresowanie jego przeszłością,
• rozwijamy szacunek dla dorobku minionych pokoleń,
• poznajemy tradycje i zwyczaje kultywowane przez mieszkańców regionu,
• wdrażamy uczniów do prezentowania własnych poglądów i opinii,
• stymulujemy kreatywności uczniów, ich ciekawości oraz zdolności rozwiązywania problemów,
• rozwijamy umiejętności współpracy i współdziałania uczniów w grupie,
• doskonalimy umiejętności korzystania z programów komputerowych: Word, Power Point, Paint,
Stosujemy metody i formy pracy, takie, które wymagają od uczniów aktywności, kreatywności oraz samodzielnego myślenia. Ten rodzaj zajęć ma charakter praktyczny, ponieważ kształtuje u uczniów samodzielność, umiejętność wyrażania własnych poglądów, argumentacji, kształtuje umiejętność pracy zespołowej i odpowiedzialność za jej efekt końcowy, co jest niezwykle ważne podczas prac długoterminowych takich jak projekt.
Realizując program będę korzystała również z takich metod i formy pracy, jak:
• praca w grupach,
• dyskusja,
• drzewo decyzyjne,
• debata „za i przeciw”,
• burza mózgów,
• analiza SWOT,
• symulacja,
• portfolio,
• praca z atlasem historycznym,
• praca z tekstem źródłowym,
• wywiady, reportaże,
• samodzielna praca uczniów.
Podsumowaniem programu był szkolny pokaz multimedialny projektu„ Ślady przeszłości. Uczniowie adoptują zabytki” oraz wystawa prac uczniów. Swoją obecnością zaszczycił nas pan Wójt – Bogdan Kemnitz, który wysłuchał naszej relacji z działań oraz pogratulował uczniom wzięcia udziału w tak pięknym projekcie. Wśród zaproszonych gości byli również sołtysi z sąsiednich gmin, m.in. Pan Stanisław Lesiński – sołtys wsi Zimin.
Uczniowie zaprezentowali wysoki poziom umiejętności, wykonali na tę okoliczność prezentację multimedialną, filmik oraz zaproszenia. Mamy nadzieję, że swoim zapałem i entuzjazmem do badania tajników historii naszego regionu zarazimy też innych członków szkolnej społeczności.
M. W.